Twój maluszek ma już 6 tygodni. Zastanawiasz się, czy jego rozwój przebiega prawidłowo? Zobacz,jak rozwija się Twoje dziecko w 6. tygodniu życia!
Co znajdziesz w tym artykule:
6. tydzień życia niemowlaka to okres, gdy maluch zaczyna nabierać sprawności ruchowej. Wciąż zachowuje wrodzone odruchy noworodka, które będą towarzyszyć mu jeszcze przez kilka tygodni, ale jego mięśnie stają się silniejsze, jest lepszym obserwatorem, śledzi ruchy otoczenia i obdarza cię pierwszym, świadomym uśmiechem.
- Do tej pory, nawet jeżeli Twoje dziecko płakało nie towarzyszyły temu łzy. Teraz gruczoły, które są odpowiedzialne za ich produkcję są już w pełni wykształcone, co sprawia, że kiedy maluch będzie smutny może uronić łezkę.
- Niemowlę ćwiczy wytrwale podnoszenie główki i nóżek. Pamiętaj żeby nosząc dziecko na rękach podtrzymywać mu główkę – mięśnie szyi wciąż jeszcze nie są dostatecznie silne by ją samodzielnie utrzymać.
- Rozwojowi motorycznemu towarzyszy powiększenie się spektrum wydawanych odgłosów. Jeśli się skupisz usłyszysz jak Twoje dziecko wypowiada samogłoski. Od momentu narodzin zakres wydawanych dźwięków powiększył się czterokrotnie.
- Twoje dziecko zaczyna mieć unormowany rytm dnia, dostosowany do jego potrzeb i Twoich przyzwyczajeń. Maluch reaguje również coraz wyraźniej na Twoją obecność, kiedy pojawiasz się w pobliżu radośnie reaguje na Twój widok i na dźwięk głosu.
- Nawet tak małe dzieci potrafią już wyrazić swoje emocje. Jeśli wbrew jego woli wkładasz go do łóżeczka z pewnością bez ogródek pokaże Ci jak bardzo mu się to nie podoba.
Ekspert radzi
- Wzrok malucha Niemowlę w tym wieku potrafi już przez dłuższą chwilę koncentrować wzrok na wybranej osobie. Nie postrzega kolorów tak jak my, ponieważ siatkówka jego oka nadal się rozwija, ale duże i barwne przedmioty będą skutecznie przykuwały jego uwagę. W okolicach 6. tygodnia życia dziecko może już płakać, ponieważ łzy wytwarzane są przez w pełni dojrzałe gruczoły łzowe.
- Rytuały. Dziecko dzięki regularnie powtarzającym się czynnościom i osobom, które towarzyszą mu na co dzień czuje się bezpiecznie. Postaraj się nie zaburzać bez wyraźnego powodu harmonogramu dnia. Pamiętaj by kąpiel, spacer oraz sen w miarę możliwości miały miejsce każdego dnia o podobnej porze. Im wcześniej ułożysz dzienną rutynę niemowlęcia, tym rzadziej będziesz świadkiem oznak niezadowolenia towarzyszącym „wybiciu dziecka ze snu”.
Przeczytaj również
Gimnastyka niemowlaka - ćwiczenia dla dziecka w domu
Twoje dziecko podnosi główkę, nawet na wysokość 4. cm. Wprawia w ruch mięśnie tułowia, karku i szyi. Z czasem, kiedy mięśnie będą silniejsze Twój maluch będzie potrafił utrzymać główkę w pozycji pionowej. Kiedy pozwoli odpocząć główce zabawę zaczynają małe nóżki.
Zobacz, jak bawić się z dzieckiem i wspomagać rozwój jego mięśni w tym samym czasie:
- połóż dziecko na brzuszku, a przed jego twarzą poruszaj zabawką o wyraźnym kolorze. Maluch będzie wodził za nią wzrokiem i starał się podnosić główkę;
- aby wzmocnić nóżki dziecka, podkładaj pod nie swoje dłonie, gdy maluch leży na brzuszku - odruchowo będzie próbował się od nich odepchnąć. Taki trening to doskonały wstęp do nauki pełzania;
- połóż dziecko na plecach i delikatnie poruszaj jego rączkami i nóżkami, rytmicznie je zginając i prostując - w ten sposób nie tylko wzmocnisz sprawność motoryczną kończyn, ale także ulżysz mu w boleściach brzucha i zapobiegniesz uporczywym kolkom;
- gdy maluch leży na plecach, podkładaj mu pod nóżki zabawki, najlepiej takie, które wydają dźwięk. Maluch będzie próbował do nich sięgnąć swoimi nóżkami, by usłyszeć melodię.
Widzę już całkiem wyraźnie
Twoje dziecko dostrzega przedmioty już z odległości kilkunastu centymetrów oraz jest w stanie skupić się na jednym obiekcie. Dzięki rozwojowi mózgu możliwe jest widzenie obuoczne. Przedmioty poruszające się w polu widzenia przestają być rozmazanym obrazem stając się konkretnymi punktami, za którymi teraz wodzi spojrzeniem. Wspólnie z partnerem pomyślcie o kolorowych zabawkach. Zawieście je nad łóżeczkiem i bawcie się razem z maluszkiem, kiedy leży on w łóżeczku. Pamiętajcie jednak by umieścić zabawkę na odpowiedniej wysokości, tak, by z jednej strony dziecko mogło wyraźniej ją dostrzec lub jej dotknąć, ale z drugiej, by patrzenie na nią ze zbyt bliskiej odległości nie zaszkodziło niemowlęciu.